Trzy strony Księżyca

Księżyc.To dla mnie słowo- klucz. Mam kilka takich.
Zawsze, odkąd pamiętam, był dla mnie ważny. Może to głupie, ale czuję pewną więź z tym ciałem niebieskim. Tajemniczym i niekiedy mrocznym. I nie, nie jest to "wina" jedynie Czarodziejki z Księżyca.

Co wiemy o Księżycu? Naturalny satelita ziemi bla bla bla. Nie o to mi chodzi.
W kulturach różnych zakątków Ziemi Księżyc był symbolem tajemnic. I nie tylko. Dla wielu ludów wiązał się nierozerwalnie z kobiecością. Wyznaczał rytm życia. W końcu kalendarze księżycowe są jednymi z najstarszych.
W mitologiach często bóstwami Księżyca były kobiety. Weźmy chociaż greckie: Selenę i Artemidę, wraz z ich rzymskimi odpowiedniczkami: Luną i Dianą. W Babilonie bóg Księżyca miał na imię Sin. A co znaczy "sin" po angielsku? A czymże był Babilon?
Na marginesie. Wiecie jak nazywa się Polinezyjska bogini Księżyca? ;) Tak, tak moi drodzy, Ina ;) (Zwana także Hiną).
Czy to wszystko? Oczywiście, że nie!
Księżyc to natchnienie dla poetów, zmora zakochanych, wielka niewiadoma i tajemnica. Symbolizuje naprawdę wiele i jeśliby chcieć zebrać wszystko, powstałaby sporych rozmiarów praca (wiem, bo jako polonistka kiedyś pisałam o Księżycu).
A Księżyc jest dla mnie ważny. Lubię go, po prostu. Za dużo we mnie siedzi romantyczki, za dużo tego wycia po północy ;)

Ale co i po co ten cały wywód? Oto na ART Grupie ATC pojawiła się genialna zabawa. Wymiana  Łańcuszkowa. Szczegóły TUTAJ. I ja, pierwszy raz w życiu miałam okazję podania tematu swoim wymianowym parom. A ten temat to Księżyc oczywiście!

Zrobiłam więc 3 ateciaki, wszystkie takie same, lecz każdy inny. W zasadzie 3 strony Księżyca.



To nr 1. Wersja czerwono-różowa.
Wylany ze łzami mój duch obumiera
Mnie światło dnia plami
Mnie Księżyc otwiera
Kto, kto, kto zgadnie skąd to cytat? ;)
Jaka strona Księżyca? Mroczna i nieodgadniona. Niebezpieczna. Groźna, momentami wręcz krwawa.


Nr 2.
I don't want realism.
I want magic!
Tym razem ciut weselej.  Magia, po prostu. Także pewna tajemniczość, lecz bardziej pozytywna i dla każdego.Pełna marzeń i planów na przyszłość. Nadziei.


I nr 3. Znacie wiersz/kołysankę "Zgaśnij Księżycu"?
Księżyc jest tylko dla dorosłych
Śpij
Jaka to strona? Dorosła, co bynajmniej nie oznacza dojrzałą. Jakiś etap, niedostępny dla dzieci, małych i niewinnych. Na pewno także erotyczna. Co więcej? To już pole do popisu dla wyobraźni.

I jeszcze wszystkie 3:


W wytycznych poprosiłam dziewczyny o użycie czegoś błyszczącego. Ja sama użyłam elementów starego, porwanego już naszyjnika. Pasował mi kolorystycznie. No i kryształki.

Tematy łańcuszkowych sąsiadek już dostałam i nawet zaczęłam coś robić. Może nawet jutro skończę i się pochwalę?

Ale na razie Księżycowo u mnie.

Ciekawostka: wiecie, że kiedyś urządzono plebiscyt na najpiękniejsze słowo świata? Wygrało jedno ze słów tureckich. Jego brzmienia sobie nie przypomnę, jednak oznacza ono księżyc odbijający się w tafli jeziora

Z kolei spośród polskich słów tytuł najpiękniejszego przyznano filiżance ;) Ale o filiżankach jutro!

8 komentarzy:

  1. No no-podejście poetyckie-chyba Twój ulubiony Słowacki.
    A ja kojarzę te Twoje księżyce z utworem Pink Floyd-Ciemna strona księżyca.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, Słowacki oczywiście. I ciekawe skojarzenie ;)

      Usuń
  2. super ateciaki :) też pomyślałam, że Słowacki ;) w sumie nic dziwnego ;) ja również bardzo lubię księżyc. Bardzo :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja podobnie jak Carmen.... skojarzenie z "Dark side of the moon" Pink Floyd'ów mimo, iż na okładce płyty jest pryzmat :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ale piękne prace! Nostalgiczne, romantyczne, tajemnicze- przynajmniej dla mnie;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Lubię czytać o tym co komuś w głowie siedzi :) Wspaniały post, cudne ujęcie tematu!

    OdpowiedzUsuń
  6. Tym ateciakom jeszcze uroku przybywa, jak przeczyta się Twoje słowa. One dopełniają księżycowy obraz ;) Wzbogaciłam oko, wzbogaciłam mózg o parę informacji, ... ;) Super interpretacja!

    OdpowiedzUsuń
  7. Tajemnicze, a przecież taki właśnie bywa księżyc.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każde pozostawione słowo ;)

Copyright © 2016 Świat według Iny , Blogger